Hvordan gjøre båten klar for vinteren.


Introduksjon:

Det er viktig å gjøre et godt forarbeide for neste sessong når du gjør båten klar for de kalde og vindfulle vintermånedene.  Tar du de riktige stegene her vil du ikke bare ivareta båten din å ha den mye lengre, men også få en mye lettere jobb til våren når du skal gjøre båten klar for neste sessong igjen. Dette vil hjelpe å beskytte båten og motoren mot elementene.  Nedenfor er noen av de mest elementære stegene du bør ta:
Pass på at du følger alle trinnene.

1.Når du har fått båten opp på land, så er det første du bør gjøre er å spyle båten med en høytrykksspyler og få alle skjell og vekst av på undersiden av båten.  Dette bør du gjøre med en gang for ellers vil skjellene bli meget vannselig å få av...så ha en høytrykksspyler liggende klar.  Da vi du få en mye lettere jobb med å eventuelt legge på mer bunnstoff til våren.
Deretter vask selvfølgelig hele topp-parten av båten med ferskvann for å få allt saltetvannet av.

2.  Hvis du har en kalesje som sitter på båten til vanlig når du bruker den, ta denne av og lagr den ett sted hvor det ikke er fuktighet ellers vil du få mugganfall i den som så godt som er umulig å få av.  

3.Når båten har tørket, legg så på ett tynt lag med flytende vaseline (Vaselineolje) for å bevare båtens egenskaper / overflate.  Dette vaskes lett av med såpe og vann til våren. Dette gjøres kun på plasten / treverket som ikke har blitt satt in me bunstoff.PS.  Jeg har selv sett en markert forskjel på min egen plastbåt og “gjenvinningen av dens glans” i plasten.



4.Skifting av olje på motoren:
Skift oljen på motoren mens motoren er varm slik at ikke syren tærer på båten de neste 6 til 8 månedene den står stille.  Dette er også ett godt tidspunkt å erstatte oljefilteret på. Du kan lett pumpe den gamle oljen ut med en håndpumpe eller elektrisk oljeekstraktor når du gjør dette mens motoren er varm. 

5. Så kommer de to viktigste poengene med vinterlagringen av båten din:

A. Kjør frostveske i gjennom motoren din slik at den ikke “sprekker” under den kalden vinteren som kommer.   Vi foreslår en 50/50 blanding av vann og frostveske.

Litt mere detaljer:
Prosedyren vil variere avhengig av om du har en innebords- eller utenbordsmotor. Hvis du har en påhengsmotor, kan du koble et antifreeze kit til motorens vanninntak etter at du har spylt med ferskvann. La motoren gå etter at ferskvannet er spylt, koble fra vannslangen, og koble til en slange som er festet til en tank av frostvæske til vanninntaket i stedet. La motoren løpe mens den er koblet til frostvæsketanken til tanken er tom.  Ta en stor bøtte med frostvæske (vanligvis omtrent fem gallon) på en innvendig motor og sett inn enden av vanninntaksslangen fra sjøbunnen inn i bøtte. La motoren gå i tomgang til du ser frostvæske komme ut av eksosuttaket i minstsekunder.
B. Anskaff deg en skikkelig presenning (av www.PresenningEksperten.no) som vil holde båten din tørr og fin OG som ikke minst vil vare i mange sessonger fremover.
Vi har mange punkter om hvordan denne “mest viktige” jobben bør utføres…  fortsett å lese.

 Dekk båten til riktig (se høyre bilde)

Presenningen må festes på riktig måte og med riktig oppbygning - Bruk gjerne 3 liters kanner fylt med vann blandet med forstveske for å holde presenningen nede.  IKKE bind tauet fast i støttene som båter står på….for hvis det kommer en skikkelig høst / vinterstorm...så kan hele båten bli dratt med...da er det bedre at båtpresenningen “fjerer” litt på vindkastene og fremdeles holdes på plass. 


Når du legger presenningen over båten, så er det selfølgelig viktig at du har ett stativ som tåler litt vekt av både snø og vann og ikke mist vind. 

Her er noen triks som jeg bruker.
1. Jeg forsikrer meg om at det ikke lett kan “dannes vannpytter” oppe på båtpresenningen mens den ligger over båten… med det mener jeg at det ikken er noen punkter på båten hvor presenningen kan bue seg slik at det kan dannes vann i store mengder.  Så det jeg gjerne gjør er at jeg legger noen planger eller rør som “følger rettningen av presenningen nedover og som virker som en “forsterker” fra insiden av presenningen… dette vil hjelpe mot at det ikke danner seg “vannpytter” på presenningen. 

2. Selv med våres veldig sterke presenninger så er det uhyre viktig at du dekker til alle hjørner og skarpe kanter fra både skruer og skjøter og ender på stativet og båtvinduer etc. etc. som er på undersiden av presenningen….for når høststormene setter in så kan hvilket som helst material få en punktering.

3.Det er fint om det er “litt lufting” både forran og bak på presenningen som legges over for da danner det seg ikke så lett kondens / fuktighet inne i båten or under presenningen (see bildet oventil).

4.En annen ting jeg også gjør er å faktisk Binde Fast Stativet som er under presenningen både forran og bak på båten slik at ikke dette forskyver seg når stormene setter in (siste vinter hadde jeg gjemt dette...så da måtte jeg ned ditt midt på vinteren for å fikse på dette…)

6.Rens all tauverk som har vært i kontakt med saltvann:
Rensing av all tauverk som du har brukt gjennom sommeren og som har vært i kontakt med saltvann er veldig viktig… i hvertfal hvis du vill la de vare lengere og også at det skal være så myke og sterke som de kan bli. 

Det betyr at dreggtauet og fortøynings tauet både bak og forann må renses så vel som tau til fendere etc. etc.


Dette gjør du enklest ved å ta en stor bøtte og fyller den med lunkent ferskvann og så legger du til litt formykende såpe som du bruker til å vaske klær med.  La tauet ligg i dette å ‘go’ gjøre seg’ i noen timer og så begynner du a røre litt rundt i dette for å få allt saltet ut.
Skyld godt etter at du har gjordt dette og skift gjerne vannet to til tre ganger før du sier deg fornøyd.  Kveil så tauet pent sammen og heng det inne i en bod eller lignende slik at det kan få tørket seg skikkelilg og er klar til våren igjen.  Ikke la dette ligge i båten….


Legg igjen en kommentar


Vennligst merk, kommentarer må bli godkjent før de blir offentligjordt.