content="_GpqBBbrx8qPxw3WjSEBZVqY3ern3YZFgXxfgk7_Cnk" /> Hvordan gjøre båten klar for vinteren. Presenning som holder er viktig – Presenning Eksperten

Hvordan gjøre båten klar for vinteren. Presenning som holder er viktigst


Nov 26, 2020

Det er “tisse lurt” å sette på en lapp på presenningen din når du 

har lagt opp båten din for vinteropplag. 

 

Hvorfor: … hva med om noe skjer med båten din når du ikke er tilstedet? 

… båtfolk er kjente for å passe på hverandre…hvorfor ikke gjøre det lettere

for de? 

presenning-for-båter-presenning-til-vinteropplag

 

============

Nov 23, 2020

Ikke fortøy i baugkroken

– Mange som bruker wire og hengelås for å låse båten til brygga eller krybba, benytter baugkroken på båten. Denne er ofte ikke herdet og derfor enkel å klippe av for tyver, sier Skaare.

På flere mindre båter kan i tillegg baugkroken skrus av båten ved å løsne mutterne på innsiden av kroken.

– Vi har flere eksempler på tyverier hvor baugkroken er klippet av, og vår anbefaling er å unngå dette, sier Skaare.

Skulle båten bli stjålet ved at baugkroken klippes – og deretter komme til rette igjen, er det ofte en større jobb å montere ny baugkrok fordi den som regel er skjult fra innsiden.

Tyverisikring

– Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, tipser Skaare.

Mens flere velger profesjonelt opplag, noe som er Securmarks absolutte anbefaling, er det fortsatt mange som lagrer båt i hagen eller på tilhenger.

– Vi kommer ikke utenom de klassiske forholdsreglene som er å gjøre arbeidsforholdene vanskeligere for tyvene. Med det mener vi å ikke plassere båten i et mørkt og avsidesliggende område. Husk å låse båten med FG-godkjente produkter og å ha jevnlig tilsyn, oppfordrer Kjetil Aakhus Skaare.

Tyverisikring - 10 tips

  • Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
    Tyverisikring-10 tips

  • Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr. 

Tyverisikrin-10 tips

 

  • Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.Ta_bilde

 

============
Introduksjon:

Det er viktig å gjøre et godt forarbeide for neste sessong når du gjør båten klar for de kalde og vindfulle vintermånedene.  Tar du de riktige stegene her vil du ikke bare ivareta båten din å ha den mye lengre, men også få en mye lettere jobb til våren når du skal gjøre båten klar for neste sessong igjen. Dette vil hjelpe å beskytte båten og motoren mot elementene.  Nedenfor er noen av de mest elementære stegene du bør ta:
Pass på at du følger alle trinnene.


  1. Når du har fått båten opp på land, så er det første du bør gjøre er å spyle båten med en høytrykksspyler og få alle skjell og vekst av på undersiden av båten.  Dette bør du gjøre med en gang for ellers vil skjellene bli meget vannselig å få av...så ha en høytrykksspyler liggende klar.  Da vi du få en mye lettere jobb med å eventuelt legge på mer bunnstoff til våren.
    Deretter vask selvfølgelig hele topp-parten av båten med ferskvann for å få allt saltetvannet av.

    2. Hvis du har en kalesje som sitter på båten til vanlig når du bruker den, ta denne av og lagr den ett sted hvor det ikke er fuktighet ellers vil du få muggannfall i den som så godt som er umulig å få av.  

  1. Når båten har tørket, legg så på ett tynt lag med flytende vaseline (Vaselinolje) for å bevare båtens egenskaper / overflate.  Dette vaskes lett av med såpe og vann til våren. Dette gjøres kun på plasten / treverket som ikke har blitt satt in me bunnstoff. 

  2. PS.  Jeg har selv sett en markert forskjel på min egen plastbåt og “gjenvinningen av dens glans” i plasten.

    Skifting av olje på motoren:

    Skift oljen på motoren mens motoren er varm slik at ikke syren tærer på båten de neste 6 til 8 månedene den står stille.  Dette er også ett godt tidspunkt å erstatte oljefilteret på. Du kan lett pumpe den gamle oljen ut med en håndpumpe eller elektrisk oljeekstraktor når du gjør dette mens motoren er varm. 

    5. Så kommer de to viktigste poengene med vinterlagringen av båten din:

    A. Kjør frostveske i gjennom motoren din slik at den ikke “sprekker” under den kalde vinteren som kommer.   Vi foreslår en 50/50 blanding av vann og frostveske.


Litt mere detaljer:
Prosedyren vil variere avhengig av om du har en innenbords- eller utenbordsmotor. Hvis du har en påhengsmotor, kan du koble et antifreeze kit til motorens vanninntak etter at du har spylt med ferskvann. La motoren gå etter at ferskvannet er spylt, koble fra vannslangen, og koble til en slange som er festet til en tank av frostvæske til vanninntaket i stedet. La motoren løpe mens den er koblet til frostvæsketanken til tanken er tom.  Ta en stor bøtte med frostvæske (vanligvis omtrent fem gallon) på en innvendig motor og sett inn enden av vanninntaksslangen fra sjøbunnen inn i bøtte. La motoren gå i tomgang til du ser frostvæske komme ut av eksosuttaket i minst 30 sekunder.

B. Anskaff deg en skikkelig presenning (av www.PresenningEksperten.no) som vil holde båten din tørr og fin OG som ikke minst vil vare i mange sesonger fremover.
Vi har mange punkter om hvordan denne “mest viktige” jobben bør utføres…  fortsett å lese.

 Dekk båten til riktig (se høyre bilde)


Presenningen må festes på riktig måte og med riktig oppbygning - Bruk gjerne 3 liters kanner fylt med vann blandet med forstvæske for å holde presenningen nede.  IKKE bind tauet fast i støttene som båter står på….for hvis det kommer en skikkelig høst / vinterstorm...så kan hele båten bli dratt med...da er det bedre at båtpresenningen “fjerer” litt på vindkastene og fremdeles holdes på plass. 

Når du legger presenningen over båten, så er det selvfølgelig viktig at du har ett stativ som tåler litt vekt av både snø og vann og ikke mist vind. 

Her er noen triks som jeg bruker.
1. Jeg forsikrer meg om at det ikke lett kan “dannes vannpytter” oppe på båtpresenningen mens den ligger over båten… med det mener jeg at det ikken er noen punkter på båten hvor presenningen kan bue seg slik at det kan dannes vann i store mengder.  Så det jeg gjerne gjør er at jeg legger noen planger eller rør som “følger rettningen av presenningen nedover og som virker som en “forsterker” fra innsiden av presenningen… dette vil hjelpe mot at det ikke danner seg “vannpytter” på presenningen. 


  1. Selv med våres veldig sterke presenninger så er det uhyre viktig at du dekker til alle hjørner og skarpe kanter fra både skruer og skjøter og ender på stativet og båtvinduer etc. etc. som er på undersiden av presenningen….for når høststormene setter in så kan hvilket som helst material få en punktering.

  1. Det er fint om det er “litt lufting” både foran og bak på presenningen som legges over for da danner det seg ikke så lett kondens / fuktighet inne i båten or under presenningen (see bildet oventil).

    4. En annen ting jeg også gjør er å faktisk Binde Fast Stativet som er under presenningen både foran og bak på båten slik at ikke dette forskyver seg når stormene setter in (siste vinter hadde jeg gjemt dette...så da måtte jeg ned ditt midt på vinteren for å fikse på dette…)

  1. Rens all tauverk som har vært i kontakt med saltvann:

    Rensing av all tauverk som du har brukt gjennom sommeren og som har vært i kontakt med saltvann er veldig viktig… ihvertfal hvis du vill la de vare lengere og også at det skal være så myke og sterke som de kan bli. 

Det betyr at dreggtauet og fortøynings tauet både bak og foran må renses så vel som tau til fendere etc. etc.

Dette gjør du enklest ved å ta en stor bøtte og fyller den med lunkent ferskvann og så legger du til litt formykende såpe som du bruker til å vaske klær med.  La tauet ligg i dette å ‘go’ gjøre seg’ i noen timer og så begynner du a røre litt rundt i dette for å få alt saltet ut.
Skyld godt etter at du har gjort dette og skift gjerne vannet to til tre ganger før du sier deg fornøyd.  Kveil så tauet pent sammen og heng det inne i en bod eller lignende slik at det kan få tørket seg skikkelilg og er klar til våren igjen.  Ikke la dette ligge i båten….

Ps.  Å ta båtførerkurset et noe jeg er veldig for.  Klikk her for mer info om det.