content="_GpqBBbrx8qPxw3WjSEBZVqY3ern3YZFgXxfgk7_Cnk" /> Båtopplags Tips Fra Redningsselskapet – Presenning Eksperten

Båtopplags Tips Fra Redningsselskapet


Her er noen tips blandt annet fra Redningsselskapet som er verdt å ta med seg:
**Les i vei:
Vinteropplag Tips For Båteiere

Vinterlagring på land utendørs:

  • Ta opp båten og vask rent inn- og utvendig.
  • Du sparer mye arbeid ved å fjerne groe og skjell med en gang.
  • Husk å tørke opp vann da kondens "hjelper" rust og mugg.
  • Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
  • Kjør motoren i ferskvann, gjelder også innenbordsmotorens sjøvannsystem.
  • Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
  • Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  • Fyll opp drivstofftanken.
  • Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
  • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  • Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett. Bunnventiler kan gjerne stå åpne når båten står på land.
  • Har du plast-skrog, så sett gjerne in skroget med flytende vaselin etter at du har skylt bort saltvannet...for da bevarer du både glansen og varigheten. 
  • Steng av hoved-strømsbryter, eventuelt kople fra batteri å ta det med hjem for å lade det skikkelig.
  • Kontroller brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr, pass på utløpsdato.
  • Ta gjerne utstyret med på land og lagre frostfritt.
  • Ta verdisaker med deg hjem.
  • Bruk en skikkelig presenning som tåler en trøkk og bind den godt fast, gjerne med fjæring via strikk.  Pakk in alle hjørner og skarpe kanter med kluter eller bobleplast slik at det ikke gnages hull i presenningen.  Pass også på at det ikke er noe "slakk" i presenningen slik at den IKKE BLAFRER i vinden.
  • Tøm båten for puter og annet som er utsatt for jordslag.
  • Installer en frostvakt for å holde lunk i lugar og motorrom.

Vinterlagring på sjøen:

Vinteropplag for båten din på sjøen***Dette er IKKE et bra eksempel. 

    • Tøm septikk og ferskvannstanker.
    • Fyll frostvæske i toalett og vannlåser.
    • Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
    • Skift gjerne motorolje og oljefilter.
    • Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
    • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
    • Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett.
    • Vask rent inn- og utvendig. Husk å tørke opp vann.
    • Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
    • Bruk gjerne ”fuktsluker”, eller vedlikeholdsvarme.
    • Båten bør, hvis mulig, dekkes til med presenning. Husk at presenningen bør spennes opp slik at snø og vann renner av og også festes ekstra GODT slik at den ikke begynner å blafre i vinden.
    • Gå over alle fortøyninger, sjekk innfestinger og pullerter.
    • Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt kople fra batteri. Ikke hvis du har automatisk lensepumpe.
    • Bruk en skikkelig presenning som tåler en trøkk og bind den godt fast, gjerne med fjæring via strikk.  Pakk in alle hjørner og skarpe kanter med kluter eller bobleplast slik at det ikke gnages hull i presenningen.  Pass også på at det ikke er noe "slakk" i presenningen slik at den IKKE BLAFFRER i vinden.
    • Hold jevnlig tilsyn med båten gjennom hele vinteren.

Vårpuss og sjøsetting:

Vannlinjen må jo være RETT...

  • Vask båten grundig.
  • Kontroller om det trengs nytt bunnstoff, legg på nytt ved behov.
  • Kontroller sinkklosser, bytt ved 50 % tæring.
  • Fyll opp ferskvannstank og skyll gjennom systemet, gå over å se etter lekkasjer.
  • Sjekk motorens oljenivå og kjølevæskenivå.
  • Kontroller batterispenning og lad batteri ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. - 12,3 V indikerer halv kapasitet. 12 V indikerer kritisk lav spenning.
  • Det er ikke dumt å ha et ekstra RESERVE BATTERI som er ladet i båten da det ikke er like lett å få tak i noen med Startkabler på sjøen som det er med bil på land. 
  • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  • Beveg alle bunnventiler og overbordventiler. Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje.
  • Sjekk at motoren har stabil kjøling, gummi impellere kan bli harde og sprekke når de står tørt.
  • Husk å ta om bord brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr før reise.
  • Impregner gjerne kalesjen på båten hvis ikke det har blitt gjort på en stund.

Spørsmål eller forslag, ring oss gjerne eller send oss en email til:
PresenningEksperten [At] gmail.com Mob: 90175242 
** Mye av dette er hentet fra Redningsselskapet.no